fredag 15 januari 2010

Sista vilan

Ida begravs mormor, det blir en liten och enkel cermoni i stillhet.
Mamma tyckte jag kunde ta med mig barnen, men jag vet inte. Att dö är ju livets gång och mormor var ju gammal. Men ska de sitta och se då folk är ledsna och inte riktigt förstå.
Nu verkar iofs problemet löst sig själv då Malva inte har varit riktigt kry i natt.
Men vi får se...
Jag försökte förklara för Malva i går, men hur förklarar man då man inte tror på himmel och helvete, då man fortfarande söker själv och undrar...
Det blev nått flummigt om att hon är på ett bättre ställe. Hoppas att hon kunde godta det.

Sen gillade jag Malvas definition på begravning:
-Begravning?Ska vi gräva ner henne, och kasta sten på och sätta massa siffror ovanpå?
Skönt att få skratta i allt det svarta.

1 kommentar:

  1. Jag har ännu inte behövt ta det där med döden när det handlar om människor för Sven. Men det är ju svårt att förklara när man som du inte tror på himmel och helvete. Hittils har vi pratat om djur, jag hade ju en hund som jag fick avliva för ett och ett halvt år sen ungefär. Och det vet Sven att han var gammal och sjuk och då for vi till vetrinären och gav han en spruta så att han somnade och vaknar inte mer, och sen kremerades han. Men han vet att man inte ger såna sprutor till människor. Än så länge har han inte undrat mer. Och vi har inte behövt ta den svåra sorgen när en släkting går bort då blir det ju genast svårare.

    Jag tror att det bästa är att ta det som det kommer och svara så gott man kan och vet man itne så är det ju bäst att säga det, du vet inte. Men att vissa tror såhär och såhär, att det kan underlätta om man får tro vad man vill.

    SvaraRadera