lördag 24 april 2010

Mindless eating



Sitter och funderar på dessa till body pumpen . Jag är ju ändå på två body pump-pass i veckan och jag tycker att skivstången glider så förbenat i händerna. Kanske dessa vore något. Jag har så svårt att förstå att jag tittar på sådan utrustning. För ett år sen kunde jag inte ens stava till träning. Nu längtar jag till varje pass och får nästan ångest då jag inte får röra mig.
Det känns bra att jag har fått ordning på träningen det är desto svårare med maten. Finns så många fällor överallt och jag är så jäkla karaktärssvag. Men att nyregga sig på tappa har gett reultat, -2,5 so far. Jag behöver matdagboken för att hålla koll på vad jag faktiskt stoppar i mig. Såg en intressant artikel på deras hem sida om mindless eating och det är verkligen jag...

Den bästa dieten är den du inte märker att du följer. Så säger amerikanska forskaren Brian Wansink, som har undersökt varför vi äter mer än vi tror. Varje dag tar en genomsnittlig amerikan runt 200 beslut som är matrelaterade. 90 procent av besluten är omedvetna. Detta är vad Brian Wansink kallar ”mindless eating”, tanklöst ätande.

Faktorer som påverkar vad vi äter

Storlek
En faktor som påverkar hur mycket vi äter är storleken på förpackningen, tallriken, glaset. Detta har Brian visat i olika experiment. Studenter som tog glass ur en stor skål med en stor skopa tog nästan 60 procent mer glass än de som fick ta glass med liten skopa ur en liten skål. Rutinerade bartendrar serverade 30 procent mer sprit i låga och vida glas än i höga och smala, trots att de instruerats att fylla lika mycket i alla glas. Snacks serverade i stora skålar kan öka konsumtionen med 50 procent jämfört med snacks serverade i små skålar.
Tillgänglighet
Även tillgängligheten påverkar hur mycket vi äter. Kontorister som hade en chokladask placerad på skrivbordet åt nio chokladbitar om dagen i snitt. Bara genom att ställa ner chokladasken i skrivbordslådan minskade intaget till sex bitar. Flyttades asken till ett skåp i andra ändan av rummet åt kontoristen bara fyra bitar om dagen.

Variation
Variation gör också att vi äter mer. Olika färger på godisbitarna gör att vi äter mer även när smaken är lika oavsett färg.


Storlek, tillgänglighet och variation påverkar alltså vad och hur mycket vi äter. I vårt samhälle blir förpackningarna allt större och mat och dryck finns lättillängligt 24 timmar om dygnet i oändlig variation. Inte konstigt att vi lockas att äta för mycket.

Svårt att följa dieter
Brian Wansink förklarar varför det är svårt att hålla sig till olika dieter. För att följa de flesta dieter måste man vara mycket uppmärksam och närvarande hela tiden. Man måste räkna kalorier, points eller GI-värden. De flesta kanske orkar vara medvetna om sina matbeslut en kort period när man är som mest motiverad, men i längden tröttnar man. Eftersom de flesta dieter innebär att man avstår från något man verkligen tycker om, till exempel kolhydrater, socker, fett, kompenserar man genom att överäta när man väl tillåter sig att äta det man tidigare avstått ifrån.

Lösningen på problemet är inte, som man kanske skulle kunna tro, ”mindful eating”. Vi orkar inte vara matmedvetna någon längre tid. I stället kan vi lura oss själva att äta mindre.

- Byt till mindre tallrikar, smalare glas, mindre skålar.
- Gör maten mindre lättillgänglig.
- Köp inte hem godsaker, köper du ändå hem det, förvara det utom synhåll.
- Ät inte snacks och godis direkt ur förpackningen, lägg upp en portion och ställ sedan undan påsen.
- Låt grytor och kastruller stå kvar på spisen så tar du inte mer än en portion.
- Ta gärna små pauser när du äter så hinner du känna efter om verkligen vill ha mer eller om du är mätt.

Förändringarna gör att vi äter mindre men utan att bli hungrigare. Forskare har funnit att vi kan äta 20 procent mindre (eller mer för den delen) utan att känna någon skillnad i hunger eller mättnad. En typisk Wansink-förändring som att byta till mindre tallrikar, gör att intaget minskas med ungefär 100 kalorier per dag. Det kanske inte låter så mycket, men på ett år ger det en viktminskning på cirka 5 kilo. Kan man klara av att göra tre förändringar kan man tappa 15 kilo på ett år, detta utan att känna ökad hunger!

Källa:
Mindless eating. Hälsa & vetenskap nr 1, 2010. och www.tappa.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar