måndag 5 oktober 2009

Panik

är ordet för natten..
Jag och Malva har nu varit 3ggr på lassa inom ett dygn. Jag märkte i går morse att hon var lite röd på hakan men tänkte att hon var lite narig det hör ju som årstiden till. Men det blev mer och mer under dagen. På kvällen börjde hon även svälla upp runt vänster öga.
Då ringde jag medicinsk rådgivning som tyckte vi skule åka in. Sagt och gjort så anländer vi på akuten snett innan 2200.
Där fick vi träffa en underläkare som var så förvirrad att han visste vad han själv hette var ett under. Han svamlade på om infektioner, rosfeber och gud vet vad. Jag nämde att hon började få pyttesmå blåsor runt näsan och vid vänsteröga som såg ut som ett början till ett munherpes-anfall. Men han avfärdade mig totalt. Han tog crp(sänkan) som visade under 8 med andra ord ingen infektion. Men han skrev ut antibiotika "just in case" och skickade hem oss.

Kl 03 vaknade Malav storgråtandes och kunde inte "se" något eftersom hon hade svullnat igen ytterligare och nu var även det andra ögat drabbat. Så jag ringde sjukvårdsrådgivningen igen.
De tyckte att jag skulle in på studs och då de tom började prata om att skicka en bil så blev jag riktigt orolig. Men jag valde att köra in henne själv men jag är riktigt tacksam att jag inte mötte polisen eller nån älg längs vägen.
Väl inne fick vi möta en barnläkare som tittade på det och konstaterade att det såg precis ut som herpes blåsor även om de hade en ovanlig placering och utbredning..
Men han kunde inte säga säkert nån diagnos men han skrev ut ett zovirax-liknande preparat,tog prover och bad oss komma tillbaks idag.

Kl 13 var det dags för nästa besök då vi blir uppmötta av inte mindre än fyra läkare som skulle "studera" stumpan. De kunde heller inte tänka sig att det var nått annat men det blir inget definitivt besked förrän proverna är tillbaks..

Jag blir så imponerad av min lilla gumma, för hon var mestadels jättelugn, gapade då hon blev ombedd att gapa, stack villigt fram fingret då det skulle tas blod för crp't. Hon tog tom sina tabletter utan gnat.

Malva min tappra lilla hjältinna!

1 kommentar:

  1. Oj stackars liten:-( Hoppas det får svar på proverna snart så ni får veta vad det är och kan behandla!

    SvaraRadera